A worse version of myself

Det finns en plats på detta klot där jag ofrånkomligt blir urirriterad, IKEAs parkeringar. Det som fullständigt får det att krypa i skinnet är när människor utan barn i bilbarnstol ställer sig på familjeplatserna eller när folk "permanentparkerar" på platserna klart och tydligt markerade för ilastning. Detta fenomen har jag inte sett någon annanstans än i Sverige.

För mig är det ett tydligt tecken på att människor blir mer respektlösa mot sina medmänniskor och endast fokuserar på sig själva. Under de 20 minuter jag med varorna väntade på Lotta som med barnvagn älgade iväg för att hämta sin bil (som hon fått ställa mycket långt borta från familjeparkeringarna) studerade jag människorna. Under denna synnerligen ovetenskapliga studie kunde jag konstatera att beteendet endast fanns hos medelålders svenska män och kvinnor (läs 40-talister) som jag skulle beteckna som lägre medelsvensson. Inga unga, riktigt gamla, småbarnsföräldrar eller invandrare, dessa vandrade alla långa vägar till och från sina bilar. Let's call it the walk of decency.

N.B. trots att det var en torsdagsförmiddag fanns inga familjeparkeringsplatser eller ilastningsplatser lediga. Svensk handel tuffar på bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0