Nostalgitripp II

När jag som liten sov över hos min farmor i Portugal brukade hon alltid bjuda på mariekex och sött färskt te gjort på mynta & citroncest innan tandborstning och nattning. Förvisso emot alla GI-råd men så enkelt gott och bäst av allt var att vid detta enkla kvällsfika vankades det berättelser. Berättelser om hennes barndom, lokala sägner, spökhisorier och släktens förflutna. Det var så spännande, bushemligt och mysigt. Det var bara farmors och mina stunder.

Nu har jag precis bryggt mig en kopp te på färsk äppelmynta från trädgården och kryddat med citroncesten (inget socker, nostalgicraving till trots). Tankarna far bakåt i tiden, till min barndoms somrar i Portugal och de där varma kvällarna under o levante doftade av Magnolia då hundarna ylade mot månen och farmors mysiga röst sjöng " Fui uma vez....".

I somras var det 10 år sedan hon gick ur tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0