Politikens omöjliga ekvation

Idag har en riktigt bra politiker tagit sin Mats ur skolan och valt livet, vardagslivet. Kristina Axén Olin är en god politiker, respekterad även av de som inte delat hennes åsikter eller partipolitiska färg. Hon har visat mod när hon vågat vara mänsklig och ärlig genom att visa det omöjliga i ekvationen offentlig person, ledande politiskt uppdrag och förälder.

I min egen närhet finns flera karismatiska, kompetenta kvinnor som gör karriär inom det privata näringslivet. Den politiska karriären är inte aktuell för någon av dem och inte heller för mig även om vi alla skulle kunna vara kompetenta i yrket. Granskningen man utsätter sig själv, sin familj och sitt umgänge är för hård, belöningen jämförbart för skral, och offentlighetens ljus för starkt. Det är inte värt uppoffringen.

Jag har inte tagit upp tidsaspekten eftersom ledande positioner inom det privata näringslivet också kräver prestation, "24/7" tillgänglighet och jonglerande av många bollar för att få ihop privatlivet. Om min man inte ställt upp på lika villkor i familjepusslet hade jag inte kunnat ha min nuvarande tjänst. De två avgörande skillnaderna är offentligheten och ersättningsnivåerna även om det senare inte är comme-il-faut att ta upp i den svenska debatten.

Hur som, Kristina, du kommer bli saknad och jag hoppas tiden då du vill tillbaka kommer.

Kommentarer
Postat av: mulin

Vilken intressant blogg du verkar ha... Jag ska följa den! :)

2008-04-17 @ 22:31:03
URL: http://apoetry.blogg.se
Postat av: Cosmopolit

mulin: Tack, vad glad jag blir. :-)

2008-04-17 @ 22:48:12
URL: http://cosmopolit.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0