Kappahl vs. Lindex

Oh neeeeej, var min initiala starka reaktion (styrkan förvånade både mig och de i min närhet), inte nu när Lindex tagit sitt varumärket ur pensionärsträsket. Inget ont om de grå pantrarna men Lindex var tidigare något min för min mormor och möjligen min mamma innan företaget hottade upp sina kollektioner, bytte stil, modeller mm och blev helt accepterade av lattemammor, coola mormödrar, barn och i vissa fall till och med av modemedvetna tonåringar. 

Lindex har gått från lägsta till medel kastet i masskonsumtionens klädmärken medan Kappahl ohjälpligt (?) cementerat fast sig i det blå/vita arvet från korporationens glansdagar. Jag kan förstå drivkrafterna bakom idén men jag tror inte på ett samgående av L&K om det är Kappahl som sväljer Lindex, tvärtom kanske men inte som nu....

Varumärken är sköra och konsumenterna vill nog inte bli "kappahlade" så även om börskursen för Lindex rusade vid beskedet igår tror jag att det långsiktigt vore mindre bra. Det vore dock intressant med ett svenskt teko företag som på allvar kunde ge H&M en match men detta är inte en sådan kandidat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0