Att vara nöjd över sin kropp

Människor kan bli väldigt provocerade om en kvinna är nöjd över sin kropp och sitt utseende. Det anses inte OK, utan man ska misströsta och gnälla. Uttrycker man något positivt får man snabbt tillbaka någon form av "så snygg är du inte". För att frångå det traditionellt genusbundna gnället över vad jag som kvinna inte uppskattar hos min fysik ska jag nu lista saker jag är glatt tacksam över. Läsare varnas ännu en gång, detta kan vara väldigt provocerande. Jante gillar inte att vi är nöjda med hur vi ser ut men eftersom jag nu tänker börja ta bättre hand om mig själv för att fortsätta vara frisk ska jag nu ge mig själv skäl att respektera min kropp.

Saker jag uppskattar funktionellt hos min kropp:
  • Stark
  • Gott läkekött
  • Mycket god grundfysik (fantastiskt bättre än jag förtjänar )
  • God hjärt/lungkapacitet
  • God förbränningstakt (svårt att tro men jo)
  • Lätt att bygga muskler (slanka inte bulkiga)
  • Svårpåverkad av alkohol
  • Blir aldrig bakfull
  • Spänstig
  • God rörlighet i leder
  • Sover gott/somnar lätt
Mina fåfänga favoriter:
  • tjockt hårsvall utan minsta inslag av grå strån utan med en naturlig auburn/hazel ton
  • fylliga välformade läppar
  • långa välsvarvade ben (även när resten inte är i toppform)
  • vackra fötter som passar i alla "omöjliga" skor/sandaler och klarar alla klackhöjder
  • Stora mandelformade ögon med mycket långa ögonfansar
  • Naturligt välformade naglar
  • Bredaxlad
  • Kroppens proportioner
  • Längden
  • Bra hy
  • Välformade ögonbryn
  • Färgerna (hy/ögon/hår)
  • Avståndet mellan öga/ögonbryn är sminktekniskt perfekt
  • Bröstens naturliga form/storlek
Allt utan inbördes rangordning. På det stora hela är jag lyckligt lottad och borde därför ta hand om mig själv mycket bättre. Då infinner sig frågan vad är det som ska göras annorlunda?

1) Näringsintaget
2) Regelbunden träning
3) Stressnivåer
4) Sömn

I mitt fall kan alla 4 förbättras men näringsintaget är det största utmaningen. För mitt eget välbefinnande och fortsatta goda hälsa ska jag äta rätt.



Kommentarer
Postat av: bea

bra skrivet :)

2007-12-31 @ 11:19:56
URL: http://lillasnigeln.webblogg.se
Postat av: Cosmopolit

bea: Tack, vad glad jag blir. Gott nytt 2008!

2007-12-31 @ 11:47:46
URL: http://cosmopolit.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0