Fördomar mot...

...rökare har jag indoktrinerats duktigt med av min ömma moder. Nu står jag i valet och kvalet ska jag börja samma propaganda med mina tjejer?

"Ser ni mannen där borta, han är sååå osäker att han måste ha en giftpinne och sysselsätta händerna.
X, ser du tjejerna där i hörnet, de är så oomtyckta av sig själva och världen att de med vilje gör sig ännu mer oattraktiva.
Kolla, här ser ni en varelse utan vare sig självbehäskning (coolhet), eller IQ, det röker....

...etc. Jag växte upp med detta under hela min barndom och blev en rabiat antirökare. Det gick så långt att jag har valt bort kandidater vid anställningar för att de röker. Nu har jag sansat mig något även om jag fortfarande tycker riktigt illa om företelesen men det känns inte som en god idé att prägla mina barn till fördomar, ens mot rökare.

Kommentarer
Postat av: Sunshine

Med en pappa som röker och morfar som dog av lungcancer har jag lärt mig att hålla mig borta från dessa giftpinnarna (som du kallar dem). Men ibland är dem faktist heldumma i huvudet. När de tänder en cigg bredvid en massa folk som väntar på bussen. Fy! :(

2007-09-20 @ 13:51:13
URL: http://marysunshineconsolate.blogg.se/
Postat av: Cosmopolit

Sunshine: Ja busshållsplatser borde vara fredade zoner, giftpinne var ett av min mammas namn på cigaretter. Vad man gör med sin egen kropp är var och ens ansvar men när det går ut över ens medmänniskor är det i min värld fel.

2007-09-20 @ 14:14:59
URL: http://cosmopolit
Postat av: Anna

Hmmm... jag säger nej till sån indoktrinering v fördomar. Av flera anledningar - för egen del så funkade det motsatt - min mamma körde ungefär samma stil, men både jag o min bror blev rökare (i en period av livet) ändå. Plus att det ju faktiskt inte stämmer - det finns massor av superintelligenta människor som ändå röker/har rökt. Av någon märklig anledning. Som att det är ett starkt fysiskt beroende t ex;).
Men jag brukar säga till mig själv att sannolikheten att våra barn börjar röka är mycket mindre än när vi var små. Det finns ju inga platser att göra det på längre där man lätt kan dras in.

2007-09-21 @ 09:54:49
URL: http://mymarkup.net/anna
Postat av: Cosmopolit

Anna: Jo jag tror du har rätt, därav mitt inlägg. Jag ville nog ha bekräftat att man kan mota Olle i grind med upplysning istället för fördomsbyggande. Tack.

2007-09-21 @ 11:36:37
URL: http://cosmopolit.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0