Dagisfärger

Mina två döttrar går båda på dagis. När de leker själva väljer den äldsta alltid ärtgrönt och turkost som favorifärger medan den lilla gillar knallrött och ljusgult. Så fort de är i närheten av dagis och andra småbarn faller de för grupptrycket och säger unisont rosa och lila....

När jag var liten var det sällan rosa var ett alternativ i kläder eller inredning. Det var regnbågens alla andra färger, inte sällan grällt och mindre stilenligt. Idag, genusdebatter till trots är utbudet än mer könsbundet och förfärligt förutsägbart än någonsin tidigare. Vad är det för fel på oss föräldrar, företagare, designers, människor av idag? Måste vi definera vår värld i blekrosa och urblekt blått?

Jag passar inte sällan på att handla alternativa färger till barnen när jag reser eller via det tacknämliga nätet så jag inte tvingas att bara ha ljusrosa som alternativ för vi svenskar är faktiskt värre än de flesta andra.

rosa_ku_139_1_vellum.jpg


Kommentarer
Postat av: anna

Precis! Det är otroligt irriterande och fånigt att dela upp världen i två färger. Det känns faktiskt som det är dags för en ny revolution. Grrrrr!

2008-04-27 @ 20:20:14
URL: http://annaserdej.blogspot.com/
Postat av: cosmopolit

anna: Precis, grälla färger på barn, please come back.

2008-04-27 @ 21:05:24
URL: http://cosmopolit.blogg.se
Postat av: Petra

Hej!
Sagor kan vara spännande.Livet är dock ofta inte som sagorna. Gå gärna in och läsa om mina åsikter om "hemska förtryckande barnsagor" dvs. kvinnligt kontra manligt. :)

2008-05-08 @ 17:24:20
URL: http://www.petra79.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0